Brit Keith Martin je energický nezmar, který se rád pouští do objevování věcí - jeho primární zábavou je výrobce napájecích filtrů a příslušenství pro audio IsoTek, ale příval jeho nápadů, které se tak úplně nevejdou do tohoto vymezení, se realizuje třeba i pod značkou Blue Horizon Ideas a z Martinovy hlavy tam najdete třeba i kartáček na LP, podložku na gramofon, phono předzesilovač nebo komponentový stojan s několika neobvyklými řešeními pro eliminaci záchvěvů.
Nicméně zpět k IsoTek - v tento moment firma nabízí 7 úrovní napájecích kabelů, 1 "chytač" nečistot v síti a 13 aktivních a/nebo pasivních filtrů. Značka je dělí do 5 sérií, z nichž každá odpovídá orientační souhrnné cenovce sestavy (což je mimochodem fajn vodítko). V té nejzákladnější sérii Discovery nedávno přibyl filtr EVO3 Corvus, který je tak trochu komplexnější verzí lišty EVO3 Polaris.
Dvoukilogramový filtr má podobu plochého obdélníku s občas lehce nepraktickou koncepcí dvojité řady zásuvek, na horní straně je deset stejných čtvercových pozic, jedna v prostřední řadě je vyhrazená krytu se stavovou diodou, ostatní jsou osazené pěkně zpracovanými EU zásuvkami.
Jednoduché tělo (36,3 cm x 14,6 cm s výškou 4,5 cm) je složené ze dvou kovových profilů s hrubým a odolným povrchem, nahoře ve stříbrné a dole v černé barvě, celý filtr můžete také připevnit díky čtveřici otvorů na zeď či jiné vhodné místo. Na jednom z čel je centrálně vsazená 16A zásuvka, která zajišťuje bezbolestný odběr plných 3,68 kW. Abyste nemuseli pracně hledat vhodný kabel, správnou zásuvku najdete na v balení dodávaném kabelu EVO3 Premier.
Uvnitř těla se nachází deska plošných spojů s filtrem samotným, je tu poctivě provedená kabeláž (postříbřená bezkyslíkatá měď v PTFE dielektriku) a zásuvka má poctivý zemnící bod. Zásuvky jsou zapojené paralelně a mají hvězdicové uzemnění.
Filtr samotný zvládá ochránit zařízení proti 13 500 A, filtrace potlačuje až 30 dB rádiového rušení. Filtrace také slouží k potlačení nežádoucího šumu v napájecí síti.
Filtr IsoTek EVO3 Corvus jsme zkoušeli v redakčních podmínkách proti EVO3 Solus, EVO3 Polaris či dvojici EVO3 Titan One / EVO3 Genesis One ze stejné stáje. Napájeli jsme ze zdrojů OPPO UDP-205, motor VPI Scout, phono Grandinote Celio, transport Cambridge CXC nebo třeba převodníky ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Burmester 113. Zkoušeli jsme (a s úspěchem) i zesilovače - Norma Revo IPA-140, Cambridge CXC nebo celý dělenec Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250, krátce také Grandinote Shinai. Poslouchalo se pak tradičně přes Harbeth Monitor 30, Fischer & Fischer SN-70 nebo Xavian Perla. Krom dodávaného kabelu jsme filtr zkoušeli i s Nordost Heimdall 2, což se jeví jako velmi funkční kombinace.
Těžko konkrétně popisovat vliv filtrace do detailů, protože tady více než kdekoliv jinde platí, že v každém prostředí a v každé sestavě bude přínos jiný. Za redakční prostředí nicméně platí následující a hlavně platí, že ze všech zásuvek a se všemi komponenty byl vliv nijak extrémně drahého filtru znát. Tu víc, tu méně, ale byl.
Na basové lince v "How deep is your love" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) bylo cítit to, co u většiny dobrých napájecích filtrů. Jisté omezení v těch nejhlubších tónech, které ovšem bohatě vynahradilo zlepšení kontroly. Basu jinými slovy bylo o kousíček méně, ale zdálo se, že je poměrně signifikantně pevnější v konturách a také snad o kousíček důraznější. Základní charakter sestav se nijak nezměnil, jen byly zdánlivě trochu živější a o krůček autoritativnější.
Vokál Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) se vlastně nijak zásadně neproměnil na žádné ze sestav, ale třeba na té nedostupnější prošel nejvýraznějším posunem - všude bylo znát, že hlas je o kousíček klidnější, o chlup jako kdyby byl kontrastnější a jasnější, trošku čistší a jednodušeji srozumitelný. Tu změnu, ten krok kupředu naprosto nepopiratelně ucítíte.
Na jemných vysokých tónech ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) byl vliv filtrace také velice patrný. Zvuk se o něco zklidnil, kov tak působil jemněji, hladčeji a největší rozdíl byl u těch nejtišších ťuknutí a šustnutí. Ta jako kdyby nabyla na objemu a byla vytažena o krok směrem do popředí, lépe zaostřená, jako kdyby pozadí na digitálním systému i tak neslyšné ještě o krůček ustoupilo.
Čemu filtr výrazně pomohl, to byla dynamika - každému z připojených zdrojů i zesilovačů, zdálo se, pomohl tu víc, tu méně uvolnit otěže. Orffova "O Fortuna" ("Carmina Burana" | Riccardo Chailly + RSO Berlin | 1984 | Decca | 411 702-2) oživla, získala hlavně zřetelný kus sebevědomí, jako kdyby hudby bylo víc, byla větší a více vás zaplavila. Je to změna - na poměry filtrace - poměrně dramatická, jako kdybyste najednou do přístroje pustili více energie.
Rozlišení sestav se v Davisově "Pharaoh´s Dance" ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) příliš nezměnilo, byť jsme měli pocit, že zvuk udělal krůček kupředu, že se více vylil z reprosoustav, takže byl jaksi o něco čitelnější. Není to o tom, že by se ve zvuku objevil nějaký nový detail, jen si možná snáze všimnete delikátnějších drobností v pozadí.
Obdobný pocit pak zažijete u podání prostoru hudební scény. Třeba ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the Music Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byl "filtrovaný přednes" o něco čitelnější, jasnější a snad možná i vzdušnější, lépe rozprostřený do prostoru. Není to revoluční změna, máte ale - a to platí obecně - pocit, že všechno je tak nějak lépe, čitelněji poskládáno.
Vliv IsoTek EVO3 Corvus byl znát i na tak jednoduché skladbě, jak je "Like a Soldier" ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145), kde se Johnny Cash vystačí jen se svým typickým hlasem a kytarou (a nápaditostí Ricka Rubina, pochopitelně). Pokud od hry zapojíte filtr, je zvuk jaksi syrovější, tvrdší, jistější. Pokud vám předtím naskočila hustí kůže na rukou, teď se vám zvednou i chloupky za krkem, asi takový krok kupředu to je.
Nový filtr IsoTek EVO3 Corvus je, jak věříme, takový solidní standard, takový základ, který by měl být přítomen v jednom každém systému. Není to žádný esoterický komponent, ale praktická ochrana i skutečně napříč systémy fungující filtr se slyšitelným přínosem - zvuk byl vždy o něco konkrétnější, o něco dynamičtější, o něco živější. Snad je to filtrem samotným, snad zásuvkou C19, která pustí do komponentů více "šťávy", kdo ví... Možná jen trochu méně praktická koncepce dvou řad zásuvek vedle sebe (zkuste tam zapojit klasické typy spínaných zdrojíčků, když máte osazeny všechny zásuvky) je věcí k vytknutí. Jinak je EVO3 Corvus skvělým doplňkem, který dává funkční i finanční smysl v sestavě za 50 i 250 tisíc Kč.
Originál recenze vyšel na webu Hi-Fi Voice.com
Autor: Daniel Březina
Zdroj: online magazine Hi-Fi Voice