Není tomu tak dávno, kdy svět seriózního poslechu (rozumějme hlavně tedy výrobci zařízení pro takový poslech) pojal z nějakého důvodu (a dost možná šlo o zveřejnění finančních výsledků výjimečně výdělečné značky Beats by Dr. Dre) myšlenku, že kdo nevyrábí sluchátka, ten nemůže mít prodejní úspěchy. Jednou za takových značek, která si do portfolia přidala "tak na okraj" sluchátka, byl i britský KEF.
Od té doby pod mostem už proteklo něco vody, mnozí zjistili, že tento nápad zase vlastně tolik nesype a výrobu ukončili, KEF ale zůstal produkci sluchátek věrný a tak dnes stále nabízí v praxi jen dva typy (do uší a přes uši), zato ale ve vícero variacích. Tou vrcholnou je pak Model Space One (či jeho varianta Wireless), v němž tvary standardních firemních sluchátek M500 doladilo studio Porsche Design.
A je vidět, že designéři ze zmíněného studia vědí co činí - sluchátka působí elegantně, hodnotně a také bytelně. Volba materiálů zahrnuje zejména hliník a kůži a slovo "prémiové" se pro popis výrobní kvality přímo nabízí.
Oválné mušle dobře dosedají na hlavu, komfort zajišťuje velmi bohatě polstrovaná a hluboká vnitřní strana, kde jsou náušníky potažené příjemnou koženkou. Ta je přítomná i na méně, ale stále velmi komfortně polstrovaném hlavovém mostu. Rozsah nastavení je pak dost široký pro libovolně velkou hlavu.
Na jedné z uzavřených mušlí se nachází 3,5 mm konektor (protože byste přesto, že model Wireless je primárně bezdrátový, mohli chtít třeba při vyčerpání baterie hrát klasickým způsobem - nebo byste mohli chtít použít kvalitnější elektroniku), ovládací tlačítka přijímání hovorů, posun či pozastavení skladby apod. Třípolohové šoupátko pak ještě zapíná aktivní potlačení okolního hluku. Na každé z mušlí je pak na horní straně mikrofon. Na mušli s ovládáním je také USB port pro dobíjení - baterie pak vydrží až 30 hodin bezdrátového poslechu při zapnutém potlačení hluku.
Uvnitř mušlí dlí klasický dynamický měnič v průměru 4 cm, který je u podobného typu sluchátek nejběžnější. Pohonný systém zahrnuje 2 cm neodymové magnety a cívku z poměděného hliníkového drátu.
Primárně jsou Space One Wireless určena pro spojení přes Bluetooth, podporují kodek aptX.
Sluchátka mají udávaný frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz, citlivost 94 dB a impedanci 16 ohm. Jejich celková hmotnost pak činí vzhledem ke zpracování relativně překvapivě nízkých 330 gramů.
Když své nástroje rozehrají Ralf a Tal v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152), zjistíte, že aby se bas přihlásil o slovo a otevřel, musíte hlasitost posunout přeci jen celkem vzhůru (ale ne tak, aby to bylo dlouhodobě nekomfortní). Na správné hlasitosti je ale cítit na danou kategorii (a typ) sluchátek podivuhodně solidní pevnost, tuhost a důraznost hlubokých tónů. Možná je tu celkový tonální balanc trochu "nakloněný" směrem k basům, je jich ne přímo moc, ale hodně. Definice je také dobrá a vše působí čitelně, bas je odkrajovaný kultivovaně a poklidně.
Podobně hrají Space One Wireless ve středním pásmu, byť s lehoulince menším objemem a tučností. Hlas Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl pěkně barevný, plný a i když inklinoval spíše k celkové hladkosti a sladkosti, jeho prokreslení představovalo solidní standard dané kategorie. Líbilo se nám, jak bezkonfliktně a přesto se slušnou informativností sluchátka hudbu prezentují.
Také cinkání mnohých kovových perkusí ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) znělo lehounce, hlaďounce a tak nějak celkově v klidu, bez pocitu zdůrazňování. Kovové zvuky jsou znělé, jasné, přitom syté, až tělnaté a celkově velmi příjemné - v decentní prezentaci se neztratíte, vyznívá nenuceně, jemně a s rozhodně dostatečným detailem a přesností.
Dynamika velkého orchestru ve Stravinského "Ptákovi Ohnivákovi" v podání Base Pollarda a Utrechtsch Studenten Concert ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byla rozhodně slušná a přestože sluchátka nejsou přímo výbušná, máte pocit mohutnosti, objemu a měkce dýchajícího plynutí.
S celkovou nenásilností a hladkostí se pak snoubí schopnost velmi solidně rozkrývat detaily nahrávek, třeba v "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) vnímáte líbivě znělý vokál, který ale působí solidně přirozeným dojmem. Vlastně je to takový příjemný mix audiofilie a lehké efektnosti, přinášející spolu s "hezkým" celkovým charakterem i solidní technickou stránku, dobré prokreslení a nekomplikovanou srozumitelnost.
Také načrtávání hudební scény v "Dream about you" dvojice Eva a Stevie B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo poklidné a ačkoliv Space One Wireless rozhodně nejsou monitorovacími nástroji, lokalizace zpěvačky byla jistá a jednoduchá. Není to holografická prezentace, nicméně přehlednost je skutečně solidní.
To, v čem KEF Space One Wireless fungují nejlépe, to je jejich univerzální nenásilnost a lehkost, s jakou svůj plný a příjemně hladký zvuk odkrajují - a stačí jen nehrát úplně potichu, abyste si jejich zvuk opravdu užili. Pak i rytmická a zdánlivě jednoduchá "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) stojí na příjemně bohatém basovém základu a pulsuje pomaleji, ale sebevědomě, příjemně, s dávkou muzikálnosti, která potěší při každém poslechu.
Na to, že jsou sluchátka KEF Space One Wireless zjevně krokem k moderní stylovosti, kladou důraz na design a komfort, tak nabízí i solidní porci hudby - snad jen trochu přidaný důraz na nejspodnějším pásmu a mírně "do hezka" laděný přednes dokazuje, že to nejsou vysloveně audiofilské nástroje. Příjemný komfort nošení, ideální odrušení okolního hluku a schopnost pěkně se rozezpívat, to všechno dělá při dané ceně z těchto sluchátek velmi zajímavé společníky na doma i na cesty.
KLADY
+ velmi pěkný design a hlavně použité materiály
+ velký komfort - nošení i odhlučnění
+ nekonfliktní a plný zvuk
+ mají robustní a kontrolovaný bas
ZÁPORY
- trochu na efekt nafouknuté basové pásmo
Originál recenze vyšel na webu Hi-Fi Voice.com
Autor: Daniel Březina
Zdroj: online magazín Hi-Fi Voice