Stejnosměrné napětí v domácí rozvodné síti je stále častějším jevem - minimálně u těch, kteří nemají takzvaně "vyřešeno", neboli nemají vlastní jistič, vlastní kabely a ideálně i oddělovací transformátor v rozvodné skříni a to vše čistě pro svou audio výbavu. Stejnosměrná složka, nebo také DC složka, je přítomná v čím dál větší míře, protože do rozvodů je v současnosti připojeno přístrojů více než kdy v historii - a velká část těchto přístrojů vnáší do sítě zpětně zkreslení, rušení a vůbec "bordel" a proto filtry či "pračky" proudu pomalu ale jistě nabývají na až kritické důležitosti. Ani ty lepší ovšem často stejnosměrné napětí neřeší a tím se leckde můžete dočkat nepříjemného vrčení toroidních transformátorů v přístrojích, což náročnému a zhýčkanému audiofilovi dokáže dozajista zkalit den.
Jedním z prvních "řešitelů" tohoto problému byl britský IsoTek, který uvedl kabel EVO3 Syncro s jednotkou, která bránila stejnosměrné složce v průniku do citlivých audio zařízení. Po pár letech pak právě IsoTek přichází s další variantou téhož řešení - podstatně levnější variantou, protože přiznejme, že EVO3 Syncro mezi zrovna dostupná řešení nepatří.
Nová krabička EVO3 Syncro UNI je vlastně až nestoudně jednoduchá - na jedné straně je vstupní zásuvka (10 nebo 16 Ampér) a na druhém konci je výstupní. Žádné spínače, žádné ovládání, žádné nastavení.
1,1 kg vážící filtr má přitom výšku jen 7 cm, šířku 7,5 cm a hloubku 21,5 cm, takže to není žádný obřík - zpracování je ale příkladné, hliníková a ocelová konstrukce bytelná a pěkně vypadající, takže máte pocit, že za své peníze dostáváte kus materiálu.
Ačkoliv samotné řešení problému přítomnosti DC složky nemusí být komplikované co do součástek, v EVO3 Syncro UNI se nešetřilo, jak se zdá. Vnitřní kabeláž je provedená z bezkyslíkaté mědi s pevným jádrem, odlévané metodou Dr. Ohna (měď má velmi dlouhé krystaly a tím i nejčistší možnou cestu pro signál díky zhruba polovičnímu obsahu nečistot, než jakého je možné dosáhnout s jakoukoliv jinou technologií) s čistotou 99,99998%. Povrch kabelů je postříbřený. Jako dielektrikum je tu použit vzduch uzavřený v teflonovém "mostě".
"Předfiltr" EVO3 Syncro UNI jsme si vyzkoušeli jak v redakčních sestavách, tak v prostorách dovozce - krom toho, že "předskakoval" liště ze systému Nordost QRT a následné sestavě Creek Evolution 100P mono (s dalšími komponenty Creek) nebo Accuphase E-650 s KEF Reference 5, tak hrál před systémem OPPO UPD-205 / Norma Revo IPA-140 / Harbeth Monitor 30, kde přiváděl proud do IsoTek EVO3 Genesis One a IsoTek EVO3 Titan One a to přes kabeláž Nordost Heimdall 2, hrál i před IsoTek EVO3 Corvus přes komplet kabeláž ZenSati Authentica do Teac NT-503 / Emotiva XPA-DR2 / KEF LS50 a také krátce před IsoTek EVO3 Sirius, v němž máme sestavu s Cambridge CXC / Cambridge CXA / Fischer&Fischer SN-70 s kabeláží TelluriumQ Black / Silver. Test probíhal jednoduše - vždy se daná skladba poslouchala mnohokrát s předřazeným a bez předřazeného EVO3 Syncro UNI, stačilo ale jednoduše přiložit ucho k jakémukoliv zesilovači s toroidním transformátorem a jakékoliv dříve patrné sebejemnější hučení a vibrování bylo s filtrem to tam. O všech použitých filtrech, kabelech a všemožném dalším příslušenství se dozvíte všechno v pravém sloupci -->.
To by vlastně mohl svým způsobem být i konec recenze, protože filtr stejnosměrného napětí je tu primárně proto, aby uchu audiofila nabídl naprosto tiché pozadí. Jenže on, zdá se, má EVO3 Syncro UNI i vliv na kvalitu reprodukce bez ohledu na (ne)přítomnost více či méně otravného hučení transformátoru. Tedy ještě jinak - sám o sobě je EVO3 Syncro UNI patrný právě hlavně jen jako "utišitel" brumu, filtrům za ním zařazeným ale, zdá se, dává prostor vyniknout a je to efekt skoro jako u výměny síťového kabelu.
Třeba na basech v "Pink Panther Theme" Plase Johnsona ("Test Demo CD Vol. 3" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo jasně cítit, že objemově či chcete-li kvantitativně (opět nutno říci, že právě v kombinaci s "opravdovými" filtry, zejména pak s EVO3 Titan One - u Genesis One samozřejmě vliv patrný není, protože filtr generuje sinusoidu zcela od základu a tudíž prostou DC složky) tu sice dění ubude, ale jasně přibude kvalita, jako kdyby linka měla i větší impuls, byla výraznější. Je to změna nedramatická, ale patrná.
Podobně též zpěv sourozenců Anguse a Julie Stoneových v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol.2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) působí utaženěji, hlasy jsou uvolněnější a přesto lépe artikulují - není to opět žádný dramatický skok kupředu, ale ten pocit, že vše méně tlačí na pilu a děje se tak nějak samozřejměji, ten tu je.
Když si trochu zarýpete a budete se soustředit, objevíte třeba i to, že spolu s filtry přináší EVO3 Syncro UNI lehounce delší dobu dozvuku činelů v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) - opětovně je třeba říct, že to není rozdíl jako mezi dnem a nocí, ale spíše taková ta (nevelká, ale jasně zřetelná) třešnička na pečlivě vystavěném dortu z těch nejlepších ingrediencí.
Také pak třeba dynamické špičky v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byly o dýchnutí sebejistější, tvrdší a důraznější - asi jako kdyby prostě zapojené filtry o něco lépe odváděly svou práci a pozadí bylo klidnější, čímž všechno dění lépe vyniklo.
Poslední věta dobře vystihuje i to, co jsme vnímali při zkoumání rozlišení v "Don´t cry it´s only rhytm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) - subjektivně se zdá, že zvuk je o dýchnutí jasnější, tvrdší a konkrétnější, proto i jaksi lépe dosažitelný. Není to nic, co by vás šokovalo, ale vzorec se natolik jasně opakuje, že vliv EVO3 Syncro UNI se zdá být jasný.
V podání prostoru pak, zdá se, změny zůstávaly pod rozlišovací schopností systému (nebo snad uší) - "Thus saith my Cloris brite" v podání Renessaince Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) byla snad o kousíček blíže, ale to mnohem pravděpodobněji způsobilo celkové větší ticho v pozadí a další drobnosti, než že by se scéna jakkoliv rozšířila nebo zkonkrétnila.
Že EVO3 Syncro UNI má svůj podíl na tom, jak dobře se hudba poslouchá, o tom nás přesvědčila "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Atmosférická skladba jako kdyby byla ještě o kousek naléhavější, temnější a ve své hutnosti ještě o kousek více přitahující - EVO3 Syncro UNI ani tady neodhaluje nic nového, jen decentně postrkuje charakteristiky kupředu.
Na to, že jde jen o "předfiltr", který eliminuje prakticky neškodné rušení (krom potenciálně otravného mručení velkých toroidů totiž DC složka opravdu nijak zásadně neovlivňuje dobře navržené komponenty), je provedení IsoTek EVO3 Syncro UNI až neuvěřitelně fortelné a rozhodně budete mít pocit, že si za své nemalé peníze odnášíte něco signifikantního. Jak už bylo zmíněno, recenze dost dobře mohla skončit na tom, že DC filtr dělá co má a stejnosměrná složka už nerozehrává toroidy a ty pak neruší svým brumem v nejtišších okamžicích poslechu. Jenže je tu víc, než se zdá, jak se říká - pokud je totiž za tímto předfiltrem nějaký další, tentokrát "opravdový" filtr, tak jako kdyby měl lepší podmínky pro práci, asi jako kdybyste před něj dali lepší kabel - všechno je o chlup lepší. Za danou cenu tak není EVO3 Syncro UNI něčím, co by vnášelo do zvuku něco převratného, ale je to třešnička na dortu, která ověnčí dobře vyladěný a vyvážený systém - za své peníze si prostě domů přinesete klíč k těm posledním pár procentům a k dobrému pocitu, že jedete na maximum a to za to stojí; aspoň si to myslíme, protože EVO3 Syncro UNI už tu zůstává.
KLADY
+ toroidní transformátory za ním skutečně ztichnou
+ skvělé zpracování
+ kupodivu má i pozitivní vliv celkově (byť jemný)
ZÁPORY
- na jednoúčelový "předfiltr" není úplně zadarmo
Originál recenze vyšel na webu Hi-Fi Voice.com
Autor: Daniel Březina
Zdroj: online magazín Hi-Fi Voice