Jsme zvyklí žít s hudbou, nebo alespoň rádiem či prostě jakýmkoliv jiným zdrojem zvuku – v pozadí nebo při soustředěném poslechu kolem nás v běžném životě prakticky neustále něco hraje a to už od globálního rozšíření rádií. Dnes je rozdíl v tom, že hudbu můžeme šířit mnohem sofistikovaněji, poslední léta je trendem pořizovat si (stále dostupnější) řešení vícezónového multiroom ozvučení, ale také mít ledaskde reproduktory ukryté. Nejtypičtěji se tak činí do sádrokartonových stropních podhledů.
Právě na takové, ale v trochu moderněji vybaveném balení, se specializuje mladá britská značka Lithe Audio. Vestavené reproduktory ale obohacuje o „chytré“ technologie typu Wi-Fi připojení, Bluetooth rozhraní nebo právě výše zmíněné multiroomové konektivity. Pointou je nabídnout ozvučení menších prostorů v co nejjednodušším balení – reproduktory tak mají integrované zesilovače a jediné oč se musíte starat je přivedení napájecího napětí.
Dostal se k nám na zkoušku testovací set vyššího modelu LWF1, který je vybaven multiroom konektivitou a Wi-Fi, takže jej lze řídit i pomocí vlastní vyvinuté aplikace pro chytrá zařízení (respektive je to nutné kvůli prvotnímu nastavení).
Reproduktor je poměrně bytelný a velký – koš je robustní, nad středobasovou žlutou membránou kónického tvaru visí na trojici prohnutých rozpěr čočka s vsazenou kopulkou vysokotónového reproduktoru.
Vzadu pak, kolem magnetického prstence, najdete plastový box, v němž se skrývají obvody. Také zde vyčuhuje jeden pár reproduktorových terminálů, kterými připojíte identický, ale pasivní reproduktor a můžete vytvořit stereo pár (nebo jednoduše pokrýt další plochu). Je tu také přípojka pro napájení, které je řešeno externím napájecím adaptérem a teprve do něj přichází přes klasickou evropskou zásuvku standardní 230 V napětí, byť výrobce v návodu uvádí i možnost zapojení na světelné rozvody.
Přestože konektivita je s ohledem na pohodlí řešena primárně jako bezdrátová (reproduktor má certifikaci AirPlay 2 kupříkladu a umí se tím pádem „objevit“ v rámci Apple HomeKit na vašem iPhone / iPad i bez externí aplikace), tak je na boku reproduktoru pro jistotu jeden pár klasických linkových analogových cinchů.
Spojení s reproduktorem je mimořádně jednoduché, připojíte se k Wi-Fi, kterou vysílá a přes firemní aplikaci jej nastavíte (jaký má hrát kanál, jestli to má být součástí nějaké zóny s dalšími reproduktory, kterých může být až 30, jakou hlasitost chcete apod.). A to je vše, během pár minut po instalaci prostě hrajete.
Technicky je all-in-one řešení Lithe Audio dostatečně dimenzované. Oba měniče pohání vestavěný modul s výkonem 60 Wattů ve třídě D. 6,5 palce široká membrána středobasu je z tkaného kevlarového vlákna, vysokotónová kopulka o průměru tří čtvrtí palce je pak z titanu.
Lithe Audio jsme okusili v jednokanálovém zapojení v připraveném demonstračním boxu, který docela dobře simuloval běžný strop, byť bez vatové výplně. Jakkoliv můžete teoreticky nechat reproduktor i tak jak je, výrobce k němu dodává ozvučnici v netypické podobě nasazovacího „pytle“, který zajistí ideální litráž ozvučnice. Neokoukané a praktické řešení.
Od vestavných reprosoustav jen sotva budete čekat hluboké basy a skutečně, ani Lithe Audio nedokážou jít tak hluboko, aby plně vynikl kontrabas v „Upojenie“ Pata Methenyho a Anny Marie Jopek („Upojenie“ | 2008 | Nonesuch | 7559-79909-8). Situaci nicméně rozhodně zlepší použití „backboxu“ (nasazovací pytel mimochodem slouží i jako požární ochrana), pro běžné použití „kulisové“ použití je ale i tak bas aspoň férově naznačený a takových 100 Hz vám Lithe Audio nabídnou. Subwoofer se tak pro optimální reprodukci a soustředěný poslech jistě hodí.
O to víc ale potěší rozumná vokální srozumitelnost, kvalita patří rozhodně k tomu lepšímu, co si můžete pořídit a třeba zpěv Caroly v „So far so good“ („Runaway“ | 1984 | Polydor | 829298-2) je příjemně zřetelný. Z cca třímetrové vzdálenosti (tedy zhruba takové, jakou reálně dosáhnete po instalaci ve stropě) se pak ztratí i trochu ostřejší „hrana“ sykavek a vůbec zvuk už připomíná základní hi-fi.
Cinkající činel v „Caravan“ Dukea Elingtona („Money Jungle“ | 2002 | Blue Note | 7423 5 38227 2 9) byl také slušně čistý a opět srovnatelný s běžným základním hi-fi. Energie je o něco méně a je vidět, že Lithe Audio se soustředí hlavně na střední pásmo a vokální rozsah, není to ale nijak nepříjemné.
Elektronika a naladění dokáže „vyfiltrovat“ i tak dynamicky náročnou skladbu, jako je „Glem ikkje“ od Kari Bremnes („Detv i har“ | 2017 | Strange Ways | CD 15132-2). Reproduktor je dobře nastavený, mohutná energie v basech, kterou nedokáže zahrát, se prostě do membrány nepřenáší a zvuk tak zůstává slušně čistý i při vyšší hlasitosti (jakkoliv je tu zřetelný limit, prakticky žádný vestavný reproduktor není na diskotékové hlasitosti).
Je fajn, že i horší kvalitu nahrávek, typu „The Blackest Lilly“ od Corinne Bailey Rae („The Sea“ | 2010 | EMI | 5099960851123) dokáže Lithe Audio zahrát příjemně. Není to o obrovském množství detailů, přesto je tu slušný rytmus a je to už hudební charakter, který si lze užít – opět zhruba tak, jako kdybyste si pustili základní komponenty z hi-fi segmentu.
Vestavné reproduktory jsou spíše „užitné“ než „hi-fi“, proto se u nich krom drahých výjimek většinou zvuková kvalita zase až TAK moc neřeší. Lithe Audio pojali tento segment v trochu modernějším stylu, zejména v tom, že vám bohatě stačí zdroj elektrické energie a už nemusíte řešit žádné racky v technické místnosti, nemusíte tahat kabeláž napříč celým domem, nemusíte nastavovat zóny přes nějaký centrální komponent, nemusíte nic (takže vlastně není ani tak kritické, abyste instalaci dělali pokud možno během stavby nebo rekonstrukce) – stačí bezdátová síť a pár minut s telefonem a povedenou, rychlou aplikací (byť v době testu měla drobné praktické mouchy, navržená je v základu dobře) a máte ozvučení vyřešené. V praxi lze zážitky s Lithe Audio shrnout větou „co víc si přát za zhruba 10 000,- Kč“ – z pohledu instalačního i uživatelského komfortu i z pohledu následného poslechu.
--- --- --- --- ---
KLADY
+ možnosti nastavení
+ aplikace, která přehraje široké spektrum formátů i rozlišení
+ pohodlí ovládání
+ pohodlí instalace
+ možnost připojit pasivní reproduktor
ZÁPORY
- aplikace měla v době testování problém s reakcí na změnu hlasitosti
Autor: Daniel Březina
Zdroj: online magazín Hi-Fi Voice